23 november 2010

Interview met blogger Franky Aelbrecht

Op het internet vind je een overdosis aan blogs die soms uiteenlopende onderwerpen weergeven. Een bepaald genre van die blogs geeft ons ook een frisse kijk op de journalistieke wereld. Op mijn website probeer ik zo goed mogelijk mijn mening te vormen over de nieuwe media. Uiteraard ben ik niet uniek in mijn soort en zijn er tal van andere interessante weblogs, zoals het blog van Franky Aelbrecht. Hij spitst voornamelijk de actualiteit toe op uiteenlopende onderwerpen, zoals literatuur, muziek en film. Ook politieke zaken laat hij niet achterwege.
Hieronder het interview die ik had met Franky Aelbrecht.
Wat doet u, naast het bloggen, in het dagelijks leven?
Franky Aelbrecht: “Ik werk als bediende voor een Franse multinational. Verder hou ik me bezig met lezen, politiek, fietsen en probeer ik zoveel mogelijk van het leven te genieten.
Waarom bent u begonnen met bloggen?
Franky Aelbrecht: “De opzet van de blog was oorspronkelijk van politieke aard omdat ik kandidaat was bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 te Aalst. Ik vond het een interessant middel waardoor anderen konden volgen waar ik op politiek vlak mee bezig was. Na de gemeenteraadsverkiezingen heb ik de blog wel gewijzigd zodat het politieke aspect veel kleiner werd en ik andere zaken op mijn blog plaatste. Mijn doelstelling van bij het begin was wel anderen een paar zaken te laten ontdekken. Dat gaat van een opiniestuk tot onderwerpen uit de muziek- en filmwereld.”
Wat is het doel van uw blog?
Franky Aelbrecht: “De opzet van mijn blog heb ik in de loop van de jaren gewijzigd. Mijn blog was eerst gericht naar de politiek maar nu is het voornamelijk mijn bedoeling om anderen te laten kennismaken met verschillende uiteenlopende zaken. Dat kan zowel op het vlak van muziekliteratuur als andere zaken zijn. Zolang ik over diverse onderwerpen kan blijven schrijven, zal ik ermee doorgaan.”
Screenshot van het blog van Franky Aelbrecht.
Hoe ziet u de toekomst van uw blog?
Franky Aelbrecht: “Voorlopig ben ik er wel tevreden mee en zal ik mijn blog zeker verder zetten. Ook al heb ik niet het grote aantal bezoekers per dag, toch vind ik het fijn om er mee bezig te zijn en als anderen er iets leuks of interessants mee oppikken dan lijkt me dat wel goed te zijn. Op dit moment zit ik aan ongeveer 131.000 bezoekers sinds 2006, waarmee ik absoluut niet ontevreden ben. De afgelopen maanden had ik wat minder tijd waardoor vooral blogberichten over muziek de overhand namen, maar ik wil er in de toekomst blijven over waken dat de onderwerpen divers blijven. Het echte leven speelt zich trouwens niet op het internet af maar daarbuiten, dus moet je een blog ook niet overschatten.”
Hoe staat u tegenover de internetjournalistiek in het algemeen?
Franky Aelbrecht: “Daar plaats ik toch wel enkele vraagtekens bij. Er zijn een heleboel blogs en soms is het wel moeilijk om goede onafhankelijke internetjournalistiek te vinden. Wanneer een blogbericht wordt geschreven, merk ik in de eerste plaats op dat er weinig bronvermeldingen worden gegeven. Iedereen kan (bijna) schrijven wat hij wil. Het komt er dus op aan om het kaf van het koren te scheiden. Als je bijvoorbeeld Iran neemt, dan zie je dat daar de blogs en de internetjournalistiek zeker hun nut hebben bewezen en belangrijk waren want op die manier kwam de buitenwereld eigenlijk voor het eerst via het internet en meer bepaald blogs, Facebook en websites te weten wat er zich sinds juni 2009 allemaal afspeelde. Daar was de invloed van internetjournalistiek dus zeker heel goed. Je ziet toch ook dat bijvoorbeeld websites als De Wereld Morgen en Apache puike onderzoeksjournalistiek afleveren die door de ‘gewone’ kranten te weinig wordt gebracht. Het internet heeft er zeker voor gezorgd dat er een bepaalde journalistiek terug te vinden is die in onze kranten te weinig voorkomt.”
Draagt het internet bij tot een betere wereld volgens u?
Franky Aelbrecht: “Het internet draagt zeker en vast bij tot een betere wereld. Doordat het zo laagdrempelig is, is de informatie die ter beschikking is ook veel groter geworden dan vroeger. Dat heeft ook wel zijn nadelen doordat de betrouwbaarheid van de feiten soms niet goed is. Het hangt van de internetgebruiker dus zelf af hoe hij met het internet omgaat.”
Wat is het leukste onderwerp dat u dit jaar online heeft geplaatst?
Franky Aelbrecht: “Een van de ‘leukste’ posts is zeker het onderwerp over het opblazen van de bergtoppen. Niet zozeer dat dit een leuk onderwerp is, maar wel doordat er zoveel zaken bij kwamen kijken. Het ging niet enkel over schade toebrengen aan het milieu, maar ook over economie, het leven van de mensen in die omgeving en het kortetermijndenken om zoveel mogelijk winst te maken, maar op lange termijn de maatschappij met een pak meer kosten op te zadelen. Het heeft redelijk wat tijd in beslag genomen om dat te schrijven, maar ik heb er heel veel van opgestoken.”
Welke tips wilt u andere (beginnende) bloggers meegeven?
Franky Aelbrecht: “Voor beginnende bloggers wordt het steeds moeilijker om in het oog te springen. Doordat er zoveel blogs zijn en slechts weinigen ook volhouden, moet je wel een bepaalde discipline hebben. De eerste vereiste is natuurlijk dat je voldoende je informatie checkt zodat je zaken neerschrijft die kloppen. Ik merk op dat velen wel een blog hebben gestart, maar slechts weinigen die na verloop van tijd ook blijven aanvullen met nieuwe blogberichten. Het komt er vooral op aan om een eigen stempel op je blog te drukken en dan zul je wel bezoekers blijven aantrekken.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten